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ハ長調以外のダイアトニックスケール練習しながら♯/♭の位置を確認しましょう!/Let's check the ♯/♭ positions while practicing diatonic scale

・ここではハ長調以外のダイアトニックスケールをいくつか取りあげて、または♭のついた楽譜をプレイする場合の指使いやテクニックについて見ていきましょう。使用する楽器は1.8管5孔尺八です。/Let's take some diatonic scales other than C major and look at the fingering and technique for playing a score with # or ♭. The instrument used is a 1.8 flute 5-hole shakuhachi.


1. ヘ長調= F major

・ハ長調の主音(ド=C)から数えて5度下(4度上)のファを主音(ド=F)とする音階がヘ長調の全音階(ダイアトニックスケール)です。具体的には、ド(F) レ(G) ミ(A) ファ(B♭) ソ(C) ラ(D) シ(E) ド(F) という並びになります。ファに調号の♭がつきます(B♭)。 全全半全全全半(ド・レ・ミファ・ソ・ラ・シド)の音程を維持すためにBを半音下げてB♭とします。なお「シド」の所は音程差が半音(EF)なのであえて調音の必要はありません。/The diatonic scale of F major is the scale with the tonic (Do = F) being 5 degrees below (4 degrees above) the tonic (Do = C) of C major key. Specifically, the notes are: Do(F), Re(G), Mi(A), Fa(B♭), Sol(C), La(D), Si(E), and Do(F). The key signature ♭ appears in Fa (B♭). In order to maintain the pitch of WWHWWWH (Do_Re_MiFa_Sol_La_SiDo), B is lowered a semitone to B♭. The «SiDo» part does not need to be in tune because the difference in pitch is a semitone (EF).

最初のオクターヴ(1st)/First octave (1st)


FGA)→ 基本五音の「ツ」「レ」「チ」/Do (F), Re (G), Mi (A) → the basic five tones «Tsu», «Re», «Chi» .

ファ(B♭ )→ 琴古流「リのメリ」都山流「リの半音」。4孔は4分の3ほど閉じてメル。これは「リ/ハ」C5)の一音メリ(C♭♭)です。 / Fa (B♭) → KINKO «Ri_Meri» TOZAN «Ha_Han-On». You make it by closing three-quarters on hole 4. You do «MERU» at the same time the hole is three-quarters closed. This is a Whole tone MERI(C♭♭) of «Ri/Ha»C5)

CD)→ 基本五音の「リ/ハ」「ロ」/Sol (C), La (D) → the basic five tones «Ri/Ha», «Ro»

E )→ 琴古流「ツの中メリ」都山流「ツのメリ」。「ツ」Fの半音メリ(F♭)です。 / Si (E) → KINKO «Tsu_ChuMeri» TOZAN «Tsu_Meri». This is a Half tone MERI(F♭) of «Tsu»F


次のオクターヴ(2nd)/Next Octave (2nd)



F)からC6)までの運指は最初のオクターヴと変わりません。/The fingeringfrom Do (F) to Sol (C6) is the same as in the first octave.

D)→ 琴古流「五のハ」都山流「ピ」。5孔は少し開けてメル。筒音の2オクターヴ上の音です。/La (D) → KINKO «Gono_Ha» TOZAN «Pi». Hole5 slightly open and MERU. Two octaves above the TSUTSUNE_tone.

E)→ 琴古流「四のハ」都山流「四」。5孔を閉じて少し隙間を空ける場合もある。/KINKO «Shino_Ha» TOZAN «Shi». Sometimes the fifth hole is closed with a small space.

3オクターヴ目のドF )→ 指使いは「ツ_大甲」に当たりますが、この音は通常の5孔尺八で出すのが困難です。2オクターヴ目の「ファ」の指使い「ツ」のまま更に息の流れを速めると、結果として得られるのはFより半音高いF♯の音になります。/"Do"(F) in third octave corresponds to the fingering «Tsu_TaiKan» , which is difficult to produce with a normal 5-hole shakuhachi. If you further speed up the flow of breath with this fingering «Tsu» on the second octave «Fa», the resulting pitch will be F♯, a semitone higher than F.(


これについてはハ長調=C majorのページを参照してください。/For this issu, see the page for C major.


2. 変ロ長調=B♭major

・ヘ長調の主音(ド=F)から数えて5度下(4度上)のファを主音(ド=B♭)とする音階が変ロ長調の全音階(ダイアトニックスケール)です。具体的には、ド(B♭) レ(C) ミ(D) ファ(E♭) ソ(F) ラ(G) シ(A) ド(B♭) という並びになります。ファ(E♭)に調号の♭がつきます。 全全半全全全半(ド・レ・ミファ・ソ・ラ・シド)の音程を維持すためにEを半音下げてE♭とします。なお「シド」の所は音程差が半音(AB♭)なのであえて調音の必要はありません。/The diatonic scale of B♭ major is the scale with the tonic (Do = B♭) being 5 degrees below (4 degrees above) the tonic (Do = F) of the key of F major. Specifically, the notes are: Do(B♭), Re(C), Mi(D), Fa(E♭), Sol(F), La(G), Si(A), and Do(B♭). The key signature ♭ appears in Fa (B♭). In order to maintain the pitch of WWHWWWH (Do_Re_MiFa_Sol_La_SiDo), E is lowered a semitone to E♭. The «SiDo» part does not need to be in tune because the difference in pitch is a semitone (AB♭).

最初のオクターヴ(1st)/First octave (1st)



B♭ )→ 琴古流「リのメリ」都山流「リの半音」。4孔を4分の3ほど閉じてメル。これは「リ/ハ」C5)の一音メリ(C♭♭)です。 / Fa (B♭) → KINKO «Ri_Meri» TOZAN «Ha_Han-On». You make it by closing three-quarters on hole 4. You do «MERU» at the same time the hole is three-quarters closed. This is a Whole tone MERI(C♭♭) of «Ri/Ha»C5)

CD)→ 基本五音の「リ/ハ」「ロ」/Re (C), Mi (D) → the basic five tones «Tsu», «Re», «Chi» .

ファ(E♭ )→ 琴古流「ツのメリ」都山流「ツの半音」。1孔を4分の3ほど閉じてメル。これは「ツ」Fの一音メリ(F♭♭)です。 / Fa (E♭) → KINKO «Tsu_Meri» TOZAN «Tsu_Han-On». You make it by closing three-quarters on hole 1. You do «MERU» at the same time the hole is three-quarters closed. This is a Whole tone MERI(F♭♭) of «Tsu»F

FGA)→ 基本五音の「ツ」「レ」「チ」/Sol (F), La (G) → the basic five tones «Tsu», «Re», «Chi» .

E♭は特に1オクターブ目(乙)ではボリュームを確保することや、曲中で瞬時に正しい音程をとるのが難しいかも知れません。何度も練習して正しい音程とボリュームを確保する必要がありますが、尺八らしい性格をもった音なので、上手く使いこなすことで曲に味が出ると思います。/E♭ may be difficult to get the volume and the correct pitch instantly in the song, especially in the first octave (OTSU). It requires repeated practice to get the correct pitch and volume, but it is a sound with a character typical of the shakuhachi, and I believe that using it well will bring out the flavor of the shakuhachi music.

次のオクターヴ(2nd)/Second Octave (2nd)


B♭C6)→ 運指は最初のオクターヴと変わりません。/ Do (B♭), Re (C6) → Same fingering as in the first octave.

D)→ 琴古流「五のハ」都山流「ピ」。5孔を少し開けてメル。筒音の2オクターヴ上の音です。/La (D) → KINKO «Gono_Ha» TOZAN «Pi». 5 hole slightly open and MERU. Two octaves above the TSUTSUNE_tone.

ファ(E♭)→ 琴古流「二のハ」都山流「タ」。少しカル。図とは違う運指もいくつかありますが省略します。/ KINKO «Nino_Ha» TOZANN «Ta». Do a little KARU. There are a few fingerings that are different from this, but I will omit them.

F)→ 指使いは「ツ_大甲」に当たりますが、この音は通常の5孔尺八で出すのが困難です。詳細についてはハ長調3オクターヴ目のFの運指を参照してください。/Sol (F) corresponds to the fingering «Tsu_TaiKan» , which is difficult to produce with a normal 5-hole shakuhachi. For more information, see the fingering for F in the third octave of C major for details.

G)→ 「レ大甲」。基本5音の「レ」の2オクターヴ上の音。楽器によって出にくい場合があるかも知れません。/ Sol (G) → «Re_TAIKAN». This is two octaves above the basic 5th note "Re". This note may be difficult to produce depending on the instrument.


3. 変ホ長調=E♭major


・変ロ長調の主音(ド=B♭)から数えて5度下(4度上)のファを主音(ド=E♭)とする音階が変ホ長調の全音階(ダイアトニックスケール)です。具体的には、ド(E♭) レ(F) ミ(G) ファ(A♭) ソ(B♭) ラ(C) シ(D) ド(E♭) という並びになります。ファ(A♭)に調号の♭がつきます。 全全半全全全半(ド・レ・ミファ・ソ・ラ・シド)の音程を維持すためにAとBを半音下げてA♭B♭とします。なお「シド」の所は音程差が半音(DE♭)なのであえて調音の必要はありません。/The diatonic scale of E♭ major is the scale with the tonic (Do = E♭) being 5 degrees below (4 degrees above) the tonic (Do = B♭) of the key of B♭ major. Specifically, the notes are: Do(E♭), Re(F), Mi(G), Fa(A♭), Sol(B♭), La(C), Si(D), and Do(E♭). The key signature ♭ is added to the Fa (A♭)and Sol(B♭. In order to maintain the pitch of WWHWWWH (Do_Re_MiFa_Sol_La_SiDo), A and B are lowered a semitone to A♭ and B♭. The «SiDo» part does not need to be in tune because the difference in pitch is a semitone (DE♭).

最初のオクターヴ(1st)/First octave (1st)

E♭ )→ 琴古流「ツのメリ」都山流「ツの半音」。1孔を4分の3ほど閉じてメル。これは「ツ」Fの一音メリ(F♭♭)です。 / Do (E♭) → KINKO «Tsu_Meri» TOZAN «Tsu_Han-On». You make it by closing three-quarters on hole 1. You do «MERU» at the same time the hole is three-quarters closed. This is a Whole tone MERI(F♭♭) of «Tsu»F

FG)→ 基本五音の「ツ」「レ」/Re (F), Mi (G) → the basic five tones «Tsu», «Re»

ファ(A♭ )→ 琴古流「チのメリ」都山流「チの半音」。1孔を4分の3ほど閉じてメル。これは「ツ」Fの一音メリ(F♭♭)です。琴古流では「ウ」という運指で吹く場合がありますが省略します。詳しくは教則DVDなどを参照してください。 / Fa (E♭) → KINKO «Tsu_Meri» TOZAN «Tsu_Han-On». You make it by closing three-quarters on hole 1. You do «MERU» at the same time the hole is three-quarters closed. This is a Whole tone MERI (F♭♭) of «Tsu» (F). In the KINKO_school, the «U» fingering is sometimes played, but this is omitted. For details, refer to instructional DVD.

B♭)→ 琴古流「リのメリ」都山流「リの半音」。4孔を4分の3ほど閉じてメル。これは「リ/ハ」C5)の一音メリ(C♭♭)です。 / Sol (B♭) → KINKO «Ri_Meri» TOZAN «Ha_Han-On». You make it by closing three-quarters on hole 4. You do «MERU» at the same time the hole is three-quarters closed. This is a Whole tone MERI(C♭♭) of «Ri/Ha»C5)

C5)D)→ 基本五音の「リ/ハ」「ロ」/La (C5), Si (D) → the basic five tones «Ri/Ha», «Ro»

次のオクターヴ(2nd)/Next Octave (2nd)


E♭)からラC6)まで → 運指は最初のオクターヴと変わりません。/ From Do (E♭) to La (C6) → Same fingering as in the first octave.

E♭ → 「ロのカリ」を使うことがあります。運指は1,2孔を閉じ、3,4,5孔を全開。大きくカル。大きめの明るい音になります。/The «Ro_Kari» may be used. The fingering :closeing holes 1 and 2 and fully opening holes 3, 4, and 5. Do KARU. The sound will be larger and brighter.


D)→ 琴古流「五のハ」都山流「ピ」。5孔を少し開けてメル。筒音の2オクターヴ上の音です。/La (D) → KINKO «Gono_Ha» TOZAN «Pi». 5 hole slightly open and MERU. Two octaves above the TSUTSUNE_tone.

次のオクターヴ(3rd)/Next Octave (3rd)



E♭ )→ 琴古流「二のハ」都山流「タ」。少しカル。図とは違う運指もいくつかありますが省略します。/ KINKO «Nino_Ha» TOZANN «Ta». Do a little KARU. There are a few fingerings that are different from this, but I will omit them.

F )→ 「ツ_大甲」に当たりますが、この音は通常の5孔尺八で出すのが困難です。詳細についてはハ長調3オクターヴ目のFの運指を参照してください。/Re (F)→ «Tsu_TaiKan». See the fingering for F in the third octave of C major for details.

G )→ 「レ大甲」。基本5音の「レ」の2オクターヴ上の音。楽器によって出にくい場合があるかも知れません。/ Sol (G) → «Re_TAIKAN». This is two octaves above the basic 5th note "Re". This note may be difficult to produce depending on the instrument.


4. ト長調=G major

・ハ長調の主音(ド=C)から数えて5度上のソを主音(ド=G)とする音階がト長調の全音階(ダイアトニックスケール)です。具体的には、ド(G) レ(A) ミ(B) ファ(C) ソ(D) ラ(E) シ(F♯) ド(G) という並びになります。シ(F♯)に調号の♯がつきます。 全全半全全全半(ド・レ・ミファ・ソ・ラ・シド)の音程を維持すためにFを半音上げてF♯とします。なお「ミファ」の所は音程差が半音(BC)なのであえて調音の必要はありません。/The diatonic scale of G major is the scale with the tonic (Do = G) being 5 degrees above the tonic (Do = C) of the key of C major. Specifically, the notes are: Do(G), Re(A), Mi(B), Fa(C), Sol(D), La(E), Si(F♯), and Do(F). The key signature ♯ appears in SI (F♯). In order to maintain the pitch of WWHWWWH (Do_Re_MiFa_Sol_La_SiDo), F is raised a semitone to F♯. The «SiDo» part does not need to be in tune because the difference in pitch is a semitone (BC).

最初のオクターヴ(1st)/First octave (1st)



G)、A)→ 基本五音の「レ」「チ」/Do (G), Re (A) → the basic five tones «Re», «Chi»

B )→ 琴古流「リの中メリ」都山流「リのメリ」。4孔を半分閉じて少しメル。これは「リ/ハ」C5)の半音メリ(C♭)です。 / Mi (B) → KINKO «Ri_ChuMeri» TOZAN «Ha_Meri». You make it by closing half on hole 4. You do a little «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(C♭) of «Ri/Ha»C5)

ファC5 )、D )→ 基本五音の「リ/ハ」「ロ」/Fa (C5), Sol (D) → the basic five tones «Ri/Ha», «Ro»

E)→ 琴古流「ツの中メリ」都山流「ツの半音」。これは「ツ」Fの半音メリ音です(F♭)。 / Mi(E) → KINKO «Tsu _ChuMeri» TOZAN «Tsu_Meri». You make it by closing half on hole 1. You slightly do «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(F♭) of «Tsu»F).

F♯)→ 琴古「レの中メリ」都山「レのメリ」。2孔を半分閉じて少しメル。これは「レ」Gの半音メリ(G♭=F♯)です。 / Si (F♯) → KINKO «Re_ChuMeri» TOZAN «Re_Meri». You make it by closing half on hole 2. You do a little «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(G♭=F♯) of «Re»G

次のオクターヴ(2nd)/Next Octave (2nd)



G)からファC6)までの運指は最初のオクターヴと変わりません。/The fingering from Do (G) to Fa (C6) is the same as in the first octave.

D)→ 琴古流「五のハ」都山流「ピ」。5孔を少し開けてメル。筒音の2オクターヴ上の音です。/Sol (D) → KINKO «Gono_Ha» TOZAN «Pi». 5 hole slightly open and MERU. Two octaves above the TSUTSUNE_tone.

E)→ 琴古流「四のハ」都山流「四」。5孔を閉じて少し隙間を空ける場合もある。/KINKO «Shino_Ha» TOZAN «Shi». Sometimes the fifth hole is closed with a small space.

F♯)→「ツ大甲」。指使いは「ツ」と同じですが、大甲領域では自然とF♯の音が出ます。/«Tsu_Taikan». The fingering is the same as «TSU», but F# is produced naturally in the Taikan area by this fingering.


5. 二長調=D major

・ト長調の主音(ド=G)から数えて5度上のソを主音(ド=D)とする音階がト長調の全音階(ダイアトニックスケール)です。具体的には、ド(D) レ(E) ミ(F♯) ファ(G) ソ(A) ラ(B) シ(C♯) ド(D) という並びになります。シ(C♯)に調号の♯がつきます。 全全半全全全半(ド・レ・ミファ・ソ・ラ・シド)の音程を維持すためにCとFを半音上げてC♯、F♯とします。なお「ミファ」の所は音程差が半音(F♯G)なのであえて調音の必要はありません。/The diatonic scale of D major is the scale with the tonic (Do = D) being 5 degrees above the tonic (Do = G) of the key of G major. Specifically, the notes are: Do(D), Re(E), Mi(F♯), Fa(G), Sol(A), La(B), Si(C♯), and Do(D). The key signature ♯ appears in Si (C♯). In order to maintain the pitch of WWHWWWH (Do_Re_MiFa_Sol_La_SiDo), C and F is raised a semitone to C♯ andF♯. The «MiFa» part does not need to be in tune because the difference in pitch is a semitone (F♯G).

最初のオクターヴ(1st)/First octave (1st)


D)→ 基本五音の「ロ」/Do (D) → the basic five tones «Ro»

E)琴古流「ツの中メリ」都山流「ツの半音」。これは「ツ」Fの半音メリ音です(F♭)。 / Mi(E) → KINKO «Tsu _ChuMeri» TOZAN «Tsu_Meri». You make it by closing half on hole 1. You slightly do «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(F♭) of «Tsu»F).

F♯ )→ 琴古「レの中メリ」都山「レのメリ」。2孔を半分閉じて少しメル。これは「レ」Gの半音メリ(G♭=F♯)です。 / Mi (F♯) → KINKO «Re_ChuMeri» TOZAN «Re_Meri». You make it by closing half on hole 2. You do a little «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(G♭=F♯) of «Re»G

ファG )、A )→ 基本五音の「レ」「チ」/Fa (G), Sol (A) → the basic five tones «Re», «Chi»

B)→ 琴古流「リの中メリ」都山流「リのメリ」。4孔を半分閉じて少しメル。これは「リ/ハ」C5)の半音メリ(C♭)です。 / La (B) → KINKO «Ri_ChuMeri» TOZAN «Ha_Meri». You make it by closing half on hole 4. You do a little «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(C♭) of «Ri/Ha»C5)

C♯)→ 琴古「五のヒの中メリ」都山「ヒの半音」。5孔を半分閉じて少しメル。これは「ロ」Dの半音メリ(D♭=C♯)です。 / Si (C♯) → KINKO «GonoHi_ChuMeri» TOZAN «Hi_Meri». You make it by closing half on hole 5. You do a little «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(D♭=C♯) of «Ro»D

次のオクターヴ(2nd)/Second Octave (2nd)


D)からC♯)まで運指は最初のオクターヴと変わりません。/The fingering from Do (G) to Fa (C6) is the same as in the first octave・琴古流では乙と甲で C♯)の運指の呼び方が変わります→ 「リの中メリ」(乙)「ヒの中メリ」(甲)/In KINKO_school, the fingering of Si (C♯) is called differently: «Ri_ChuMeri»(OTSU) «Hi_ChuMeri»(KAN).

3オクターヴ目(3rd)/Third Octave (3rd)


D)→ → 琴古流「五のハ」都山流「ピ」。5孔を少し開けてメル。筒音の2オクターヴ上の音です。/Do (D) → KINKO «Gono_Ha» TOZAN «Pi». 5 hole slightly open and MERU. Two octaves above the TSUTSUNE_tone.

E)琴古流「ツの中メリ」都山流「ツの半音」。これは「ツ」Fの半音メリ音です(F♭)。 / Mi(E) → KINKO «Tsu _ChuMeri» TOZAN «Tsu_Meri». You make it by closing half on hole 1. You slightly do «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(F♭) of «Tsu»F).

F♯ )→ 琴古流「四のハ」都山流「四」。/KINKO «Shino_Ha» TOZAN «SHI».

ファG)→ 「レ大甲」。基本5音の「レ」の2オクターヴ上の音。楽器によって出にくい場合があるかも知れません。/ Fa (G) → «Re_TAIKAN». This is two octaves above the basic 5th note "Re". This note may be difficult to produce depending on the instrument.


6. まとめ

以上、5つの調:ヘ長調_Fmajor、変ロ長調_B♭major、変ホ長調_E♭major、ト長調_Gmajor、ニ長調_Dmajorを例に、1.8管5孔尺八で♯や♭のつく音の吹き方見てきました。この5つの調(key)に出てきた♯♭のついた音を下記に列挙します。

ヘ長調_F major B♭

変ロ長調_B♭major B♭ E♭

変ホ長調_E♭major B♭ E♭ A♭

ト長調_G major F♯

ニ長調_D major F♯ C♯

尺八の基本5音を基準に考えた場合、指使いとしてはこれらはすべてメリ音として位置づけられます。1.8管5孔尺八で吹いているときは、 B♭とE♭は一音メリ音で、A♭、F♯、C♯は半音メリ音です(F♯=G♭、C♯=D♭と考えてください)。また♯も♭も付きませんがハ長調=keyCの所に出てきた EBの2音も半音メリ音です。


ハ長調_C major E B *♯/♭がつかないけれどメリ音

以上7つのメリ音に基本5音を加えると12平均律を構成する合計12の音が揃います。低い順に並べると以下の通りです。赤字は1.8管5孔尺八の基本5音(ロツレチリ/ハ)です。F♯=G♭、C♯=D♭と考えてください。

C♯ (D♭D の半音メリ /Half Tone MERI of D

D 「ロ/Ro」

E♭ (F♭♭F の一音メリ /Whole Tone MERI of F

E (F♭F の半音メリ /Half Tone MERIF of F

F 「ツ/Tsu」

F♯ (G♭G の半音メリ /Half Tone MERI of G

G 「レ/Re」

A♭ (A♭) A の半音メリ /Half Tone MERI of A

A 「チ/Chi」

B♭ (C♭♭) C の一音メリ /Whole Tone MERI of C

B (C♭) C の半音メリ /Half Tone MERI of C

C 「リ/Ri」/「ハ/Ha」

        

前回扱った♯♭のつかない調であるハ長調_C majorと、ここで扱った5つの調で「ドレミファソラシド」を吹けるようにしておけば、曲の中で臨時記号として出てくる♯♭はもちろん、他の調の「ドレミファソラシド」も問題なく吹けると思います(音量や響きの問題はさておいて)。


7. 次のステップ/Summary and next steps

・ピアノやギターではさまざまな音階を作り上げる12の音は同じ音量・音程で出すことができます。それに対して尺八の場合、5つの孔を単純に塞いだり開けたりして出る音は5個しかありません。残る7音は楽器の孔や歌口部分の開口を身体的に調整して出します。これらの音はピアノやギターのように平均的な音量/音質にはなりません。また孔の閉じ方や歌口への息の当たり方によって音程が高くなったり低くなったりもします。でも慣れてきて、それらの音を上手くコントロールできるようになれば、逆に尺八特有の表現力、味わいでジャズやクラシックを楽しめると思います。/The 12 notes that make up the various scales on the piano and guitar can be produced at the same volume and pitch. In contrast, in the case of the shakuhachi, only five sounds are produced by simply plugging or opening the five holes. The remaining seven sounds are produced by physically adjusting the openings of the instrument's holes and mouthpiece. Moreover, these sounds do not have the same average volume/quality as a piano or guitar. In terms of volume, it does not sound the same as a basic 5-note, and in terms of pitch, there is an element of instability, as it can go higher or lower depending on how the hole is closed and how the breath hits a mouthpiece. But if you get used to it and can control those sounds well, on the contrary, I think you can enjoy jazz and classical music with the expressiveness and flavor unique to the shakuhachi.

・尺八は12音を平均的にならすことが難しい楽器なので、1.8管5孔尺八だけでさまざまな調(キイ)の曲をカバーするのは結構大変です。長さ=調(キイ)の違う尺八を何本か用意して、なるべく基本5音を多く使えるように曲に併せて楽器を持ち替えるとか、自分のもっている尺八で吹きやすいように原曲を移調するなどすればいろいろな曲を楽しめるでしょう。これについては稿を改めて書きたいと思います。/The shakuhachi is an instrument that is difficult to play 12 notes on average, so it is quite difficult to play a piece of music in various tunings (key) with only a 1 shaku 8 sun tube. If several shakuhachi of different lengths (key) could be prepared, it would be much easier to play. I would like to write about this in another article.


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