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ハ長調=C major の「ドレミファソラシド」を吹いてみましょう!/Now let's play "Do Re Mi Fa Sol La Si Do" in C major!


・ここで使う尺八は標準管:1.8管5孔=D管です。/The shakuhachi used here is 1.8 tube 5holes=D-tube.


最初のオクターヴ(1st)/First octave(1st)


・楽器の長さ(調)に関係なく、筒音(5つの孔全部を塞ぎ、メリ/カリなしで出る一番低い音)である「ロ」から「リ/ハ」までの音域を(おつ)と言います。/Regardless of the length (key) of the instrument, the range from TSUTSUNE_tone (Lowest note produced with all 5 holes closed and no MERI/KARI) «Ro» to «Ri/Ha» is called OTSU (乙).


・1.8管の筒音は D です。もしハ長調=C majorのダイアトニックスケールを C から始めたい場合は、2オクターヴ目の「ド」C5 = 琴古:「」/都山:「」から次のオクターヴに向かって「ドレミファソラシド」と上昇するか、逆に「ドシラソファミレ」と最低音の D まで下降することになります。/TSUTSUNE of the 1.8 tube (the tone produced by closing all five holes without any MERI/KARI) is D. If you want to play the diatonic scale of C major from C, you go up from «Ri/Ha» to 2nd octave, or vice versa go down to the lowest note D.


C4) は1.8管_5孔の音域外です。なお「ロ」(D) を深く「メル」ことでC4まで音程を下げることは可能(音名:ロの大メリ)ですが明るく大きな音にならないので一般的な演奏ではあまり使われません。一方この音(ロの大メリ)は古典本曲を演奏する場合には必須の音です。/Do (C4) is outside the range of the 1.8 pipe_5 hole. It is possible to lower the pitch to C4 by deeply «MERI»ing the «Ro» (D) (note name: Ro_OMeri), but it is not used very often in general playing because it does not sound bright and loud. On the other hand, this note (Ro_OMeri) is essential when playing this classical piece: KOTEN_HONKYOKU.


D)→ 基本5音の「ロ」/ Re(D) → the basic five-note «Ro».


E)→ 基本5音にはない音。音名は琴古流「ツの中メリ」都山流「ツの半音」。これは「ツ」Fの半音メリ音です(F♭)。 / Mi(E) → Not found in the basic five notes. The fingering is «Tsu _ChuMeri» in the KINKO_school/ «Tsu_Meri» in the TOZAN_school. You make it by closing half on hole 1. You slightly do «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(F♭) of «Tsu»F).


ファF )→ 基本5音の「ツ」/ Fa (F) is the basic five-note «Tsu».


G)→ 基本5音の「レ」/ Sol (G) is the basic five-note «Re».


A)→ 基本5音の「チ」/ La (A) is the basic five-note «Chi».


B)→ 基本5音にはない音。音名は琴古流「リの中メリ」都山流「ハのメリ」。4孔を半分閉じ、少しメリ気味に吹きます。これは「リ/ハ」の半音メリ音(C♭)です。 /Si (B) → Not found in the basic five notes. The fingering is «Ri _ChuMeri» in the KINKO_school/ «Ri_Meri» in the TOZAN_school. You make it by closing half on hole 1. You slightly do «MERU» at the same time the hole is half closed. This is a Half tone MERI(C♭) of «Ri/Ha»C).


次のオクターヴ(2nd)/Next Octave(2nd)


・楽器の長さ(調)に関係なく、筒音の1オクターヴ上の「ロ」から「ヒ/ハ」までの音域を尺八音楽では(かん)と言います。/Regardless of the length (key) of the instrument, the range from «Ro» of one octave above the TsutsuNe’s «Ro» to «Hi/Ha» is called KAN (甲) in shakuhachi music.


・琴古流では「リ」(C5)の1オクターヴ上を「」、「リの中メリ」の1オクターヴ上を「ヒの中メリ」と呼びます。In the KINKO_school, one octave above the «Ri» is called «Hi», one octave above the «Ri_ChuMeri» is called «Hi_ChuMeri».


・最初のオクターヴ(1st)と全く同じ指使いです。息の流れを速めることでオクターヴ上の音が出せます。/You can play 2nd octave’s scale with the same fingering as the 1st octave. By speeding up the flow of breath, the same fingering can produce an octave higher sound.


次のオクターヴ(3rd)/Next Octave(3rd)



・楽器の長さ(調)に関係なく、琴古流「五のハ」/都山流「ピ」(筒音「ロ」の2オクターヴ上の音)より上の音域を尺八音楽では大甲(たいかん)と言います。/Regardless of the length (key) of the instrument, the range above the «Gono_Ha (Kinko)» and «Pi (Tozan)» (as a pitch, two octaves above the TSUTSUNE «Ro») is called «TAIKAN(大甲)» in shakuhachi music.


・息の流れをさらに速めることで大甲の音が出ます。1.8管で大甲を吹く場合、実践で使える最高音は通常Gです。さらに高い音を出す方法がないわけではありませんがここでは省略します。/By further accelerating the flow of breath, the sound of TaiKan is produced. When you play the third octave on a 1.8 tube, the highest note that can be used in practice is G. It's not that there isn't a way to make a higher note than G, but I'd like to omit this this time.


C6) → 琴古流「ヒ」都山流「ハ」。基本5音「リ/ハ」(C5)の1オクターヴ上の音(指使いは同じ)/ Do (C6) → KINKO «Hi» TOZAN «Ha». The fingering is the same for «Ri/Ha» (C5).


D)→ 琴古流「五のハ」都山流「ピ」。基本5音「ロ」(筒音)の2オクターヴ上の音。5孔を少し開けてメル。/KINKO «Gono_Ha», TOZAN «Pi». Two octaves above the basic five-note «Ro» (TSUTSUNE_tone). 5-hole slightly open and MERU.


E)→ 琴古流「四のハ」都山流「四」。/KINKO «Shino_Ha» TOZAN «SHI».


ファF )→ 1.8管の場合指使いは「ツ_大甲」に当たりますが、この音は通常の5孔尺八で出すのが困難です。2オクターヴ目の「ファ」の指使い「ツ」のまま更に息の流れを速めると、結果として得られるのはFより半音高いF♯の音になります。/"Fa" in the 1.8 tube corresponds to the fingering «Tsu_TaiKan» , which is difficult to produce with a normal 5-hole shakuhachi. If you further speed up the flow of breath with this fingering «Tsu» on the second octave «Fa», the resulting pitch will be F♯, a semitone higher than F.


G)→ 「レ大甲」。基本5音の「レ」の2オクターヴ上の音。楽器によって出にくい場合があるかも知れません。/ Sol (G) → «Re_TAIKAN». This is two octaves above the basic 5th note "Re". This note may be difficult to produce depending on the instrument.


・どうしても3オクターヴ目の F が欲しい場合ですが、大甲のツ(実際に得られる音程はF♯)を吹いた状態で管尻を塞ぐと音程が下がってFの音が出ます。足(膝や腿)をつかって管尻を塞ぐことでFの音程をキープする演奏が知られています。また「ミ」=E(3rd)の指使いのまま「大きくカル」方法(下唇から顎にかけての部分が塞いでいる歌口の開口面積を目一杯広げる)もあります。ただしこの方法だと音程が F まで上がりきらないので、言い方がよくありませんが、曲の流れの中で「上手にごまかす」ことを余儀なくされると思います。いずれにせよ5孔尺八で「大甲のツ」:「ファ」を吹くにはいろいろと工夫しなければなりません。/If you want the third octave F, you can block the end of the tube while blowing the TSU_Taikan (the actual pitch obtained is F♯) to lower the pitch and produce the F sound. It is known to be possible to keep the pitch of F by blocking the bottom of the tube with the feet (knees or thighs). There is also a KARI method (widening to the fullest the opening area of the singing mouth, which is blocked by the area from the lower lip to the chin) while using the "Mi" = E (3rd) fingering. However, this method does not raise the pitch sufficiently to F, so you will be forced to "cheat" in the flow of the piece. In any case, you have to do a lot of work in order to make the «Tsu_Taikan» sound like the original «Tsu» pitch on a 5-hole shakuhachi.


次のステップ/Next steps


・ハ長調のドレミファソラシドが確認できたら、次にハ長調=Key C以外の調(キイ)を1尺8寸管で吹いてみましょう。これについては次回の記事を参照してください。/Once you have confirmed « Do Re Mi Fa Sol La Si Do» in the C major, then try to play other keys with a 1.8 pipe. See the next article for more information on this.

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