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尺八でドレミファソラシドを吹けるようにしておこう!/Let's make sure you can play Do Re Mi Fa Sol La Si Do with SHAKUHACHI !

尺八で「ドレミファソラシド」を吹く前に確認しておきたいこと。/Before playing "Do Re Mi Fa Sol La Si Do" on the shakuhachi, first check the following points.


1)手元にある尺八の長さは?/What is the length of the shakuhachi you have?

 尺八の長さにはさまざまなものがあります。1尺8寸=約54.5cmが標準管です。1.8尺という長さは「しゃくはち」という名称のもとにもなりました。ほかに1尺6寸、2尺、2尺3寸など、調律された管には1寸=約3.03cm刻みでさまざまな長さものがあります。長さが短い管をつかえば高いほうの音域、長い管は低いほうの音域をカバーできます。なお尺八の中には調律していない(長さを調整していない)管もありますがここでは取りあげません。/There are various lengths of shakuhachi. 1 shaku 8 sun = about 54.5 cm is the standard tube. The length of 1.8 shaku became the basis of the name "Shaku-Hachi". There are also various lengths of tuned tube, such as 1 shaku 6 sun, 2 shaku, 2 shaku 3 sun, etc. A short tube covers the upper range, and a longer tube covers the lower range. There are shakuhachi tubes that are not tuned (the length is not adjusted), but we will not discuss them here.


2)手元にある尺八の孔(あな)の数は?/How many holes do you have on your shakuhachi?

 標準的な尺八では、表に4つ裏に1つ孔があります。他にも7孔 [こう] 尺八などがあります。ここでは標準的な5孔尺八を前提に話を進めます。表の孔は下から順番に1孔、2孔、3孔、4孔、裏が5孔です。5つの孔全部を塞いで出るその楽器の最低音を「筒音:つつね」と言います。筒音の音程で長さの違う尺八を区別してD管とかA管などと呼ぶ場合もあります。/A standard shakuhachi has four holes on the front and one hole on the back. There are other shakuhachi with 7 holes. Here, we will discuss assuming a standard 5-hole shakuhachi. We call 5 holes by number 1, 2, 3, 4 in order from the bottom of the front, 5 on the back. The lowest note produced by closing all five holes is called «Tsutsune». Shakuhachi with different lengths are sometimes called D-tube, A-tube, etc. depending on the tune of «Tsutsune».


図1:いろいろな長さの尺八とそのキー

Figure 1: Various lengths of Shakuhachi and their key


3)基本5音(ロツレチリ/ハ)について/About the five basic tones :RO TSU RE CHI RI/HA

 五つの孔を単純に開閉して得られる音を基本5音と言います。指使いを変えずに息の流れを速めることで1オクターヴ上の音が出ます。1オクターヴ目を「乙」、2オクターヴ目を「甲(かん)」と言います。音名は「乙」の場合、低い方から順にロツレチ(琴古流)またはロツレチ(都山流)です。/The tones obtained by simply opening and closing the five holes is called the basic five tones. By speeding up the flow of breath without changing the fingering, a note one octave higher can be produced. The first octave is called «OTSU» and the second octave is called «KAN». The names of the notes are, in order from lowest to highest, Ro Tsu Re Chi Ri (KINKO_school) or Ro Tsu Re Chi Ha (TOZAN_school).


基本5音はどんな長さの尺八でも調律管であれば下から「ラドレミソ」の順に調律してあります。ただしここで言う「ラドレミソ」は相対的な音階(移動ド)です。1尺8寸管の場合のピッチ(音程)は「DFGAC」、固定ドの「レファソラド」となります。/The standard shakuhachi is tuned in the order of «La Do Re Mi Sol» from the lowest. «La Do Re Mi Sol» here is a relative scale. For 1.8 tube, the pitch of «La Do Re Mi Sol» is «DFGAC».


4)メリとカリ/MERI and KARI

 下唇から顎にかけての部分で塞がれたマウスピースの開口面積を狭くして音程を下げる技法を「メリ」またその動作を「メル」と言います。 それとは逆にマウスピースの開口面積を広くして音程を上げる技法を「カリ」またその動作を「カル」と言います。詳しくは「THE SHAKUHACHI for BEGINNERS narrated in six languages /尺八フォービギナーズ 六カ国語ナレーション(琴古流) [DVD] などを参照してください。/The technique of lowering the pitch by narrowing the opening space of the mouthpiece, which is blocked by area from the lower lip to the chin, is called «MERI» and its action is called "MERU". Conversely, the technique of raising the pitch by widening the opening space of the mouthpiece is called «KARI» and its action is called «KARU». For more information on MERI/KARI’s technique, see DVD book «THE SHAKUHACHI for BEGINNERS narrated in six languages (KINKO-school) [DVD]» etc.


5)基本5音と7つのメリ音の関係/The relationship between the basic five tones and the seven MERI_tones.

 尺八の場合、基本5音以外の音は、指で孔の閉じ具合を調節したり、下唇から顎にかけての部位で塞いでいる歌口の開口面積を調整(楽器を寝かせる/立てるといった表現を使うこともあります)したりすることで音程を変化させて作ります。これがいわゆるメリやカリと呼ばれるテクニックです。/On the other hand, all notes other than the five basic notes are created by the player adjusting the closure of the hole with his/her fingers (half-closed, 4/3 closed, finger over the hole, etc...) and adjusting the opening area of the singing mouth, which is closed by the area from the lower lip to the chin (sometimes expressed as putting the instrument down/standing up). This is so-called «MERI» (lowing the pitch) and «KARI» (raising the pitch) technique.


とくにメリ音(基準となる音程を下げた音)は、平均律(1オクターブを12等分した音律)を構成する12音を尺八で奏する場合の考え方としても重要です。なぜなら、尺八の場合、12音の内、基本5音以外の7つの音は原則的に「メリ音」として位置づけられるからです。/Especially MERI_tones (lowing the pitch of reference tone) are important as a way of thinking when playing the 12 notes that make up the so-called the equal temperament on the shakuhachi. This is because, in the case of the shakuhachi music, the seven notes other than the five basic notes are, in principle, positioned as MERI_tones.

伝統的な古典曲では、一口にメリ音と言ってもさまざまな音程があってそれらを平均律の音程に単純に還元はできませんが、ここでは平均律を前提として、半音メリ(音程を半音下げる)と一音メリ(音程を半音+半音=全音分下げる)ついて確認しておきます。/Some traditional pieces require unique pitches that do not exist in the Western musical system, and there are a variety of MERI tones that cannot be simply reduced to the 12 intervals. Here, based on the assumption of the equal temperament , we will only review HAN-on MERI (Half Tone MERI: lowering the pitch by a semitone) and ICHI-on MERI (Whole Tone MERI: lowering the pitch by whole tone).


以下は1.8_5孔(D管)の基本5音とメリ音の関係を表した図です。/The following diagram shows the relationship between the basic five tones and the MERI tones of the 1.8_5hole shakuhachi.


 基本5音+メリ音7つで平均律を構成する12音が揃います。メリ音の音名=運指の詳細については各調の「ドレミファソラシド」を扱う際に説明しますのでそちらを参照してください。基本5音のうち「ツ」と「リ/ハ」は二段階のメリ:半音メリ(♭)と一音メリ(♭♭)を経て全半音下の音につながります。「ロ」「レ」「チ」については半音メリ(♭)で全音(一音)下の音につながります。/The five basic tones and the seven MERI tones make up the 12 tones in Western music system. Detail of the MERI_tones will be explained when talking about the «Do Re Mi Fa Sol La Si Do» of each key. Of the five basic tones, «Tsu» and «Ri/Ha» have a two-step MERI: a half tone MERI (♭) and a whole tone MERI (♭♭) leading to the note below. The «Ro», «RE», and «Chi» are connected to the note below by a half tone MERI (♭) .


なお1.8_5孔(D管)の最低音ですが、理論上は筒音である「乙のロ」つまり D です。しかし指使いはそのままで(5つの孔を全部閉じる)、歌口の開口面積を狭くする(メル)と D♭「ロのメリ(琴古流)/ロの半音(都山流)」 が出ます。/In the case of the 1.8_5hole shakuhachi(D tube) , the pitch of the lowest note: «OTSU-no-RO" is D. However, by narrowing the opening of the mouthpiece (MERU=doing MERI) without changing the fingering (closing all five holes), the pitch can be lowered to D♭ «RO_Meri (Kinko) / RO_Han-on(Tozan)».

また古典曲の場合は「ツ」と「リ/ハ」以外のところでも一音メリを使うことがあります。ここで詳しくは触れませんが、たとえば「ロの大メリ」(1.8管の場合であれば音程は C)などがそうです。乙の「ロのメリ(琴古流)/ロの半音(都山流):D♭」のメリ具合(半音メリ)をさらに低くした音(一音メリ)、つまり「ロ」の一音(全音)下の音で、古典本曲には欠かせない大事な音のひとつです。/In the case of KOTEN (classical) pieces, a whole tone MERI is sometimes used in places other than TSU and RI/HA. For example RO_0h-MERI (pitch C for a 1.8 pipe) is used. This is a very difficult sound to produce properly, but it is one of the most important notes for KOTEN-HONKYOKU.


6)音程と音質の変化に注意する/Note changes in pitch and timbre.

 たとえばピアノは平均律を構成する12の音(音程)を簡単にしかもほとんど同じ音量、音質で奏でることができます。それに対して尺八は、隣り合う5つの孔を単純に塞いだり開けたりして出る音(音程)は5個しかありません。それ以外の音は原則的にメリ音(あるいはカリ音)となりますが、これは奏者が指穴や歌口の開口面積を調節して鳴らすため、中には音質や音程を安定させるのが難しい音もあります。また基本5音を含め、指使いが同じでも、歌口の開口面積の調節具合(メリ/カリの度合い)によって音程はかなり変化します。また息の使い方によって音質も変わります。尺八を吹く場合は、尺八がもっているこうした特性を意識しながら、求められる音程/音質を常に自分の耳で確かめながら演奏することが大事です。/The piano, for example, can easily play the 12 notes (intervals) that make up the equal temperament, and at almost the same volume and quality. In contrast, the shakuhachi has only five sounds (pitches) that can be produced by simply plugging or opening the five adjacent holes. All other notes are, in principle, MERI (or KARI) notes. Some of these notes are difficult to stabilize in quality and pitch because the player adjusts the opening area of the finger holes and the mouthpiece. Even if the fingering is the same, including the basic five notes, the pitch of the notes varies considerably depending on how well the opening area of the mouthpiece is adjusted (degree of MERI/KARI). The quality of the sound also depends on how the breath is used. When playing the shakuhachi, it is important to be aware of these characteristics of the shakuhachi and always check the required pitch/quality of sound with your own ears, rather than relying on the notation (tablature notation).


さあそれでは、まずはハ長調の「ドレミファソラシド」を吹いてみましょう!/Now then, let's start by playing "Do Re Mi Fa Sol La Si Do" in the key of C major!

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